Poniższe treści mają zastosowanie wyłącznie do stron w systemie portalowym PRz (OPTicms).
Aby ułatwić sobie pracę prosimy najpierw - przed rozpoczęciem tworzenia deklaracji dostępności - zapoznać się z całą poniższą instrukcją, i dopiero w następnej kolejności przystąpić do sporządzenia deklaracji, zaczynając od Kroku 1.
Co to jest deklaracja dostępności i do czego ma zastosowanie?
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej Ustawa) nakłada na Politechnikę Rzeszowską, jako podmiot publiczny, obowiązek utworzenia dla każdej strony internetowej deklaracji dostępności. Więcej o tym obowiązku można przeczytać na stronach Ministerstwa Cyfryzacji.
Przez stronę internetową rozumiemy serwis (każdy adres domenowy) i wszystkie podstrony w tym serwisie (np. usk.prz.edu.pl to adres domenowy serwisu, usk.prz.edu.pl/uslugi/dolaczenie-komputera-do-usk to podstrona w serwisie).
W 2024 r. zmianie uległy zasady sporządzania deklaracji dostępności. W związku z tymi zmianami deklaracje zamieszczone na stronach należy zaktualizować zgodnie z nowymi wytycznymi.
Deklaracja dostępności ma odgórnie narzuconą nie tylko formę (określone formatowanie, znaczniki i identyfikatory w kodzie HTML), ale też w pewnym zakresie treść (treści obowiązkowe i wiernie odwzorowane oraz takie, które będą wspólne dla wszystkich deklaracji na stronach PRz).
Państwa zadaniem jest uzupełnienie tylko części informacji wymaganych w deklaracji, pozostałe zostaną wygenerowane automatycznie. Nie muszą też Państwo przejmować się strukturą deklaracji - wszystko jest odpowiednio oprogramowane w systemie.
Dla zainteresowanych Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
Jak przygotować deklarację dostępności dla strony w systemie portalowym?
Deklarację należy wykonać w dwóch krokach:
Krok 1 - badanie stanu dostępności strony:
Wytyczne dotyczące tworzenia dostępnych cyfrowo stron internetowych oraz dostępnych cyfrowo dokumentów cyfrowych.
- Aby zweryfikować dostępność stron, należy odpowiedzieć na pytania z załączonego pliku o nazwie Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej (jest to lista przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji). Lista ta zawiera ok. 100 pytań i wskazówek, co należy zrobić, aby na dane pytanie odpowiedzieć.
- UWAGA! Część pytań w pliku ma już zaznaczone odpowiedzi i nie należy ich zmieniać (są to pytania o funkcjonalności systemu, na które użytkownik nie ma wpływu). Na zielono jest zaznaczona odpowiedź Pozytywna, na czerwono odpowiedź Negatywna, pogrubiona jest odpowiedź Nie dotyczy. Państwa zadaniem będzie udzielenie odpowiedzi w ten sam sposób, wyłącznie na pozostałe pytania. Dodatkowe objaśnienia do pytań z listy kontrolnej.
- Po odpowiednim zaznaczeniu odpowiedzi w pliku, należy go zapisać jako np. raport z samooceny w formacie PDF lub lub DOC/DOCX. Plik ten będzie potrzebny później do dołączenia w formularzu deklaracji dostępności (Krok 2).
Zgodnie z instrukcją w pliku, do badania serwisu uwzględnić należy co najmniej 15 stron, wśród których znaleźć się powinny (o ile takie strony lub elementy w serwisie występują):
- strona startowa,
- strona logowania - jeśli w serwisie zostało umożliwione zakładanie kont lokalnych będą miały zastosowanie odpowiedzi do formularzy; jeśli logowanie jest możliwe wyłącznie przez CAS, nie ma potrzeby badania strony logowania;
- mapa strony,
- strona z informacjami kontaktowymi,
- strona zawierająca formularz kontaktowy, szczególnie taki, który ma zabezpieczenie typu CAPTCHA - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy dodatkowych objaśnieniach do pytań z listy kontrolnej,
- strona pomocy,
- strona zawierająca informacje prawne,
- co najmniej jedna strona istotna dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
- co najmniej jeden dokument do pobrania - istotny dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
- strona z formularzem zaawansowanego wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy dodatkowych objaśnieniach do pytań z listy kontrolnej,
- strona z wynikami wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy dodatkowych objaśnieniach do pytań z listy kontrolnej,
- strona z deklaracją dostępności - jeśli deklaracja zostanie przez Państwa wykonana poprawnie (tzn. zastosują się Państwo do instrukcji w etykietach pól - więcej informacji poniżej w opisie kroku 2), nie ma potrzeby badania strony z deklaracją,
- strona o wyraźnie innym wyglądzie lub zawierająca innego rodzaju treści niż większość stron serwisu,
- co najmniej jeden materiał multimedialny, np. film, animację,
- losowo wybrane strony – ich liczba jest uzależniona od wielkości badanego serwisu i powinna ją oszacować osoba organizująca badanie.