Poniższe treści mają zastosowanie wyłącznie do stron w systemie portalowym PRz (OPTicms).
Aby ułatwić sobie pracę prosimy najpierw - przed rozpoczęciem tworzenia deklaracji dostępności - zapoznać się z całą poniższą instrukcją, i dopiero w następnej kolejności przystąpić do sporządzenia deklaracji, zaczynając od Kroku 1.
Co to jest deklaracja dostępności i do czego ma zastosowanie?
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej Ustawa) nakłada na Politechnikę Rzeszowską, jako podmiot publiczny, obowiązek utworzenia dla każdej strony internetowej deklaracji dostępności. Więcej o tym obowiązku można przeczytać na stronach Ministerstwa Cyfryzacji.
Przez stronę internetową rozumiemy serwis (każdy adres domenowy) i wszystkie podstrony w tym serwisie (np. usk.prz.edu.pl to adres domenowy serwisu, usk.prz.edu.pl/uslugi/dolaczenie-komputera-do-usk to podstrona w serwisie).
W 2024 r. zmianie uległy zasady sporządzania deklaracji dostępności. W związku z tymi zmianami deklaracje zamieszczone na stronach należy zaktualizować zgodnie z nowymi wytycznymi.
Deklaracja dostępności ma odgórnie narzuconą nie tylko formę (określone formatowanie, znaczniki i identyfikatory w kodzie HTML), ale też w pewnym zakresie treść (treści obowiązkowe i wiernie odwzorowane oraz takie, które będą wspólne dla wszystkich deklaracji na stronach PRz).
Państwa zadaniem jest uzupełnienie tylko części informacji wymaganych w deklaracji, pozostałe zostaną wygenerowane automatycznie. Nie muszą też Państwo przejmować się strukturą deklaracji - wszystko jest odpowiednio oprogramowane w systemie.
Dla zainteresowanych Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
Jak przygotować deklarację dostępności dla strony w systemie portalowym?
Deklarację należy wykonać w dwóch krokach:
Krok 1 - badanie stanu dostępności strony:
Wytyczne dotyczące tworzenia dostępnych cyfrowo stron internetowych oraz dostępnych cyfrowo dokumentów cyfrowych.
- Aby zweryfikować dostępność stron, należy pobrać załączony plik o nazwie Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej (jest to lista przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji). Lista ta zawiera ok. 100 pytań i wskazówek, co należy zrobić, aby na dane pytanie odpowiedzieć.
- Część pytań w pliku ma już zaznaczone odpowiedzi - tak jest w przypadku pytań o funkcjonalności systemu, na które użytkownik nie ma wpływu. Państwa zadaniem będzie udzielić odpowiedzi wyłącznie na te pytania, które dotyczą treści zamieszczonych na stronach lub takich elementów systemu, które mogą Państwo zmodyfikować. Lista tych pytań wraz z dodatkowymi objaśnieniami.
Zgodnie z instrukcją w pliku, do badania serwisu uwzględnić należy co najmniej 15 stron, wśród których znaleźć się powinny (o ile takie strony lub elementy w serwisie występują):
- strona startowa,
- strona logowania - jeśli w serwisie zostało umożliwione zakładanie kont lokalnych będą miały zastosowanie odpowiedzi do formularzy; jeśli logowanie jest możliwe wyłącznie przez CAS, nie ma potrzeby badania strony logowania;
- mapa strony,
- strona z informacjami kontaktowymi,
- strona zawierająca formularz kontaktowy, szczególnie taki, który ma zabezpieczenie typu CAPTCHA - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
- strona pomocy,
- strona zawierająca informacje prawne,
- co najmniej jedna strona istotna dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
- co najmniej jeden dokument do pobrania - istotny, dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
- strona z formularzem zaawansowanego wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
- strona z wynikami wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
- strona z deklaracją dostępności - jeśli deklaracja zostanie przez Państwa wykonana poprawnie (tzn. zastosują się Państwo do instrukcji w etykietach pól - więcej informacji poniżej w opisie kroku 2), nie ma potrzeby badania strony z deklaracją,
- strona o wyraźnie innym wyglądzie lub zawierająca innego rodzaju treści niż większość stron serwisu,
- co najmniej jeden materiał multimedialny, np. film, animację,
- losowo wybrane strony – ich liczba jest uzależniona od wielkości badanego serwisu i powinna ją oszacować osoba organizująca badanie.