Strona: Deklaracja dostępności w systemie portalowym (OPTicms) / Dostępność / Politechnika Rzeszowska

Deklaracja dostępności w systemie portalowym (OPTicms)

2024-12-16

Poniższe treści mają zastosowanie wyłącznie do stron w systemie portalowym PRz (OPTicms). 

Aby ułatwić sobie pracę prosimy najpierw - przed rozpoczęciem tworzenia deklaracji dostępności - zapoznać się z całą poniższą instrukcją, i dopiero w następnej kolejności przystąpić do sporządzenia deklaracji, zaczynając od Kroku 1.

Co to jest deklaracja dostępności i do czego ma zastosowanie?

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej Ustawa) nakłada na Politechnikę Rzeszowską, jako podmiot publiczny, obowiązek utworzenia dla każdej strony internetowej deklaracji dostępności. Więcej o tym obowiązku można przeczytać na stronach Ministerstwa Cyfryzacji.

Przez stronę internetową rozumiemy serwis (każdy adres domenowy) i wszystkie podstrony w tym serwisie (np. usk.prz.edu.pl to adres domenowy serwisu, usk.prz.edu.pl/uslugi/dolaczenie-komputera-do-usk to podstrona w serwisie).

W 2024 r. zmianie uległy zasady sporządzania deklaracji dostępności. W związku z tymi zmianami deklaracje zamieszczone na stronach należy zaktualizować zgodnie z nowymi wytycznymi.

Deklaracja dostępności ma odgórnie narzuconą nie tylko formę (określone formatowanie, znaczniki i identyfikatory w kodzie HTML), ale też w pewnym zakresie treść (treści obowiązkowe i wiernie odwzorowane oraz takie, które będą wspólne dla wszystkich deklaracji na stronach PRz).

Państwa zadaniem jest uzupełnienie tylko części informacji wymaganych w deklaracji, pozostałe zostaną wygenerowane automatycznie. Nie muszą też Państwo przejmować się strukturą deklaracji - wszystko jest odpowiednio oprogramowane w systemie.

Dla zainteresowanych Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.

Jak przygotować deklarację dostępności dla strony w systemie portalowym?

Deklarację należy wykonać w dwóch krokach:

Krok 1 - badanie stanu dostępności strony:

Wytyczne dotyczące tworzenia dostępnych cyfrowo stron internetowych oraz dostępnych cyfrowo dokumentów cyfrowych.

  1. Aby zweryfikować dostępność stron, należy pobrać załączony plik o nazwie Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej (jest to lista przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji). Lista ta zawiera ok. 100 pytań i wskazówek, co należy zrobić, aby na dane pytanie odpowiedzieć.
  2. Część pytań w pliku ma już zaznaczone odpowiedzi - tak jest w przypadku pytań o funkcjonalności systemu, na które użytkownik nie ma wpływu. Państwa zadaniem będzie udzielić odpowiedzi wyłącznie na te pytania, które dotyczą treści zamieszczonych na stronach lub takich elementów systemu, które mogą Państwo zmodyfikować. Lista tych pytań wraz z dodatkowymi objaśnieniami.

Zgodnie z instrukcją w pliku, do badania serwisu uwzględnić należy co najmniej 15 stron, wśród których znaleźć się powinny (o ile takie strony lub elementy w serwisie występują): 

  • strona startowa,
  • strona logowania - jeśli w serwisie zostało umożliwione zakładanie kont lokalnych będą miały zastosowanie odpowiedzi do formularzy; jeśli logowanie jest możliwe wyłącznie przez CAS, nie ma potrzeby badania strony logowania; 
  • mapa strony,
  • strona z informacjami kontaktowymi,
  • strona zawierająca formularz kontaktowy, szczególnie taki, który ma zabezpieczenie typu CAPTCHA - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
  • strona pomocy,
  • strona zawierająca informacje prawne,
  • co najmniej jedna strona istotna dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
  • co najmniej jeden dokument do pobrania - istotny, dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
  • strona z formularzem zaawansowanego wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
  • strona z wynikami wyszukiwania - po części gotowe odpowiedzi znajdują się przy pytaniach poniżej,
  • strona z deklaracją dostępności - jeśli deklaracja zostanie przez Państwa wykonana poprawnie (tzn. zastosują się Państwo do instrukcji w etykietach pól - więcej informacji poniżej w opisie kroku 2), nie ma potrzeby badania strony z deklaracją,
  • strona o wyraźnie innym wyglądzie lub zawierająca innego rodzaju treści niż większość stron serwisu,
  • co najmniej jeden materiał multimedialny, np. film, animację,
  • losowo wybrane strony – ich liczba jest uzależniona od wielkości badanego serwisu i powinna ją oszacować osoba organizująca badanie.

Krok 2 - sporządzenie deklaracji dostępności:

Następnie należy uzupełnić deklarację. Znajduje się ona w panelu administracyjnym każdego serwisu i ma postać formularza.

Przed przystąpieniem do wypełniania formularza należy przygotować wymagane do załączenia pliki:

  • uzupełnioną listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej - tylko w przypadku samooceny;
  • raport z audytu strony - tylko w przypadku wskazania jako metody badania oceny przeprowadzonej
    przez podmiot zewnętrzny;
  • szczegółowe wyniki oceny - tylko w przypadku powoływania się na nadmierne koszty.

Po zalogowaniu do panelu administracyjnego, w zakładce Konfiguracja, dalej Ustawienia strony, będzie widoczna zakładka Deklaracja dostępności (ostatnia w kolejności).

Wszystkie pola są obowiązkowe do wypełnienia. Należy stosować się do informacji w etykietach.

Objaśnienia do pól:

Data ostatniego przeglądu deklaracji - należy wprowadzać datę bieżącą każdorazowo podczas modyfikacji treści deklaracji.

Data ostatniej istotnej aktualizacji - "ostatnia istotna aktualizacja" oznacza zmianę, która może mieć poważny wpływ na dostępność cyfrową. Istotną aktualizacją strony jest np. dodanie multimediów (jeśli nie posiadają one alternatywy tekstowej: dostępność strony ulega pogorszeniu) lub dodanie do istniejących już multimediów alternatywy tekstowej (dostępność strony ulega polepszeniu). Jeśli taka modyfikacja nie była wykonywana, należy pozostawić pole puste.

Status zgodności - żadna ze stron w systemie portalowym nie będzie miała statusu 'w pełni zgodna', ze względu na błędy w samym systemie. Aby sporządzić deklaracją zgodnie ze stanem faktycznym, należy wybrać jedną z pozostałych opcji, w zależności od wyniku badania.

Po wyborze statusu Częściowo zgodna lub Niezgodna pojawią się dodatkowe pola. Należy obowiązkowo zaznaczyć odpowiednie opcje:

  • Niezgodność z załącznikiem (do Ustawy) - będzie to dotyczyło każdej strony w systemie portalowym. Po oznaczeniu należy wypisać od myślnika (jest to istotne dla poprawnego wygenerowania kodu deklaracji) najważniejsze błędy wykryte podczas badania;
  • Treści nieobjęte przepisami - dotyczy to treści znajdujących się na liście wyłączeń; jeśli takie występują na stronach, należy je wymienić od myślnika i wskazać odpowiedni przepis z art. 3, ust. 2 Ustawy;
  • Nadmierne koszty - należy je wymienić od myślnika; przy powołaniu się na nadmierne koszty, niezbędne jest dołączenie pliku ze szczegółowymi wynikami oceny, o której mowa w art. 8, ust. 3 Ustawy.

Deklarację sporządzono na podstawie - należy wybrać właściwą opcję:

  • Samoocena - samodzielne badanie dostępności strony internetowej przez podmiot publiczny. Obowiązkowo należy dołączyć uzupełniony plik Lista kontrolna.
  • Ocena przeprowadzona przez podmiot zewnętrzny - jeśli zlecali Państwo audyt strony firmie zewnętrznej. Obowiązkowo należy podać nazwę firmy oraz dołączyć plik z raportem z audytu.

Opcja trzecia dopuszczana w wymogach deklaracji (Oświadczenia wykonawcy strony internetowej) została pominięta - nie posiadamy takiego oświadczenia od wykonawcy systemu portalowego.

Po uzupełnieniu wszystkich pól deklarację należy zapisać przyciskiem Zapisz. Wprowadzone dane nie zostaną usunięte z formularza i w każdej chwili będzie można do niego wrócić, aby zaktualizować deklarację w przyszłości.

Kontakt

W przypadku pytań lub chęci skonsultowania elementów/treści strony proszę o kontakt.

Anna Szczepek - koordynator ds. dostępności cyfrowej:

Należy opisać problem i wskazać precyzyjnie adres strony, której dotyczy pytanie.

Jednocześnie informuję, że deklaracje nie będą weryfikowane pod względem poprawności merytorycznej. Odpowiedzialność za rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym wykonanie deklaracji spoczywa na osobie ją sporządzającej.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję