Interfejs powinien być przygotowany w taki sposób, aby zminimalizować możliwość wywołania zdarzenia poprzez przypadkowe lub wynikające z ograniczeń ruchowych użytkownika użycie np. przycisku myszy, klawisza klawiatury czy dotknięcia powierzchni ekranu dotykowego.
Na przykładzie użycia myszki:
- samo wciśnięcie przycisku nie powinno wywoływać żadnego zdarzenia,
- do wywołania zdarzenia wymagane jest zwolnienie wciśniętego przycisku, przy założeniu że istnieje możliwość:
- przerwania operacji wywołania zdarzenia np. poprzez przesunięcie wskaźnika myszy poza wskazany wcześniej obszar/cel i zwolnienie przycisku lub
- anulowania już wywołanego zdarzenia.
- jeżeli samo wciśnięcie przycisku wywołuje jakieś zdarzenie, zwolnienie przycisku powinno cofnąć wywołanie tego zdarzenia,
- w szczególnych przypadkach wywołanie zdarzenia poprzez samo wciśnięcie przycisku jest dopuszczalne, np. emulacja klawiatury.
Kryterium sukcesu WCAG
Na podstawie autoryzowanego tłumaczenie na język polski.
Kryteria sukcesu - definicja.
WCAG 2.1, kryterium sukcesu: 2.5.2 Rezygnacja ze wskazania (poziom A)
W przypadku funkcjonalności, które są wywoływane za pomocą dotyku jednopunktowego, co najmniej jedno z poniższych twierdzeń jest prawdziwe:
- Brak zdarzenia: Naciskanie nie wywołuje jakiejkolwiek części zdarzenia;
- Przerwanie lub cofnięcie: Zdarzenie jest zależne od zwolnienia nacisku i istnieje mechanizm , którym można je przerwać lub cofnąć po zwolnieniu nacisku;
- Odwrócenie zdarzenia: Zwolnienie nacisku cofa wywołane zdarzenie i przywraca stan sprzed zdarzenia;
- Istotne: Wciśnięcie jest niezbędne do wywołania zdarzenia.