Opcja 3:
Można skorzystać z przygotowanego poniżej fragmentu kodu z zastrzeżeniami odnośnie:
- nagłówków - tytuł deklaracji obejmuje się znacznikiem <h1> lub <h2>, zgodnie z konwencją znakowania tytułów na stronie, na której publikowana jest deklaracja. Jeśli tytuł deklaracji oznaczony zostanie nagłówkiem <h2> należy odpowiednio przesunąć wszystkie pozostałe, zachowując ich relacje względem siebie, zgodnie z Tabelą Struktury w Warunkach technicznych;
- znaczników <section></section> - są elementami HTML w wersji co najmniej 5. Należy mieć to na uwadze przy wykorzystaniu prezentowanych w niniejszym dokumencie wzorców, w deklaracjach dostępności tworzonych we wcześniejszych wersjach HTML i zmienić je na przykład na znaczniki <div></div> lub przebudować kod HTML.
W poniższym kodzie zastosowano domyślną strukturę nagłówków (zaczynającą się od <h1>).
UWAGI:
- Fragmenty do samodzielnego uzupełnienia oznaczono komentarzami.
- Przed publikacją deklaracji komentarze należy usunąć.
- W innych miejscach oprócz oznaczonych nie należy dokonywać modyfikacji.
<!--początek deklaracji dostępności-->
<h1>Deklaracja dostępności</h1>
<section id="a11y-wstep">
<p><span id="a11-podmiot">Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza</span> zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej <span id="a11y-zakres">strony internetowej</span> zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.</p>
<p>Deklaracja dostępności dotyczy strony <a href="<!--tu należy wprowadzić link do strony, której dotyczy deklaracja-->
" id="a11y-url"><!--tu należy wprowadzić adres strony, której dotyczy deklaracja-->
</a>.</p>
</section>
<p>Data publikacji strony internetowej: <time id="a11y-data-publikacja" datetime=<!--w każdym znaczniku datetime należy zachować format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->
<!--każdą datę wyświetlaną należy zapisać: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017-->
</time></p>
<p>Data ostatniej istotnej aktualizacji: <time id="a11y-data-aktualizacja" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->
"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017-->
</time></p>
<!--"Ostatnia istotna aktualizacja" oznacza zmianę, która może mieć poważny wpływ na dostępność cyfrową. Istotną aktualizacją strony jest np. dodanie multimediów (jeśli nie posiadają one alternatywy tekstowej: dostępność strony ulega pogorszeniu) lub dodanie do istniejących już multimediów alternatywy tekstowej (dostępność strony ulega polepszeniu). Jeśli taka modyfikacja nie była wykonywana, należy wpisać tu datę publikacji strony.-->
<h2>Stan dostępności cyfrowej</h2>
<p id="a11y-status">Strona internetowa jest <strong><!--tu należy wprowadzić wybrany status dostępności strony, której dotyczy deklaracja, w dokładnie takiej postaci, jak w Warunkach technicznych, tj.: 'w pełni zgodna', 'częściowo zgodna', 'niezgodna'; opis statusów należy sprawdzić w Warunkach technicznych-->
</strong> z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych<!--w przypadku wyboru opcji 'w pełni zgodna' po słowie 'publicznych' należy postawić kropkę i pominąć dalszą część zdania-->
z powodu [niezgodności lub wyłączeń]<!--w przypadku wyboru opcji 'częściowo zgodna' lub 'niezgodna' należy wybrać jedną z opcji w nawiasach kwadratowych lub usunąć nawiasy, jeśli występują jednocześnie obie sytuacje.-->
wymienionych poniżej.</p>
<h2>Niedostępne treści</h2><!--w przypadku wyboru opcji 'w pełni zgodna' należy pominąć całą tę sekcję, łącznie z poniższymi trzema nagłówkami <h3>; w przypadku wyboru opcji 'częściowo zgodna' lub 'niezgodna' sekcja jest obowiązkowa, a występowanie poniższych treści oznaczonych nagłówkami <h3> należy uzależnić od zidentyfikowanych na stronie problemów-->
<h3>Niezgodność z załącznikiem</h3>
<!--jeśli występują, należy wyliczyć w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> i opisać zidentyfikowane na stronie niezgodności-->
<h3>Treści nieobjęte przepisami</h3>
<!--jeśli występują, należy wyliczyć w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> zidentyfikowane na stronie wyłączenia (lista wyłączeń) oraz wskazać dla każdego odpowiedni przepis z art. 3, ust. 2 Ustawy-->
<h3>Nadmierne koszty</h3>
<!--jeśli występują, przy powołaniu się na nadmierne koszty należy wyliczyć je w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> i obowiązkowo dołączyć szczegółowe wyniki oceny, o której mowa w art. 8, ust. 3 Ustawy; należy pamiętać o identyfikatorze a11y-ocena-->
<p>Następujące elementy strony internetowej nie są dostępne cyfrowo:</p>
<!--tu należy wyliczyć w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> elementy strony niedostępne cyfrowo ze względu na nadmierne koszty-->
<p>Zapewnienie dostępności tych elementów będzie wiązało się z poniesieniem wysokich kosztów. Oceniliśmy to na podstawie <a id="a11y-ocena" href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z oceną kosztów-->
"><!--tu należy wprowadzić nazwę pliku z oceną kosztów-->
</a>.</p>
<h2>Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja</h2>
<p>Data sporządzenia deklaracji: <time id="a11y-data-sporzadzenie" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->
"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017-->
</time></p>
<p>Data ostatniego przeglądu deklaracji: <time id="a11y-data-przeglad" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->
"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017-->
</time></p>
<!--należy wybrać jeden z trzech poniższych akapitów, w zależności od zastosowanego sposobu oceny dostępności strony, której dotyczy deklaracja: 'samooceny', 'oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny', 'oświadczenia wykonawcy strony internetowej'; pozostałe dwa należy usunąć-->
<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>samooceny</strong>. <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z raportem z samoooceny, np. listy kontrolnej-->
">Raport z samooceny</a>.<!--lub inna nazwa pliku z raportem z samooceny--
>
</p>
<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny</strong>: <!--tu należy wprowadzić nazwę podmiotu wykonującego audyt strony-->
. <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z raportem z oceny-->
">Raport z oceny</a>.<!--lub inna nazwa pliku z raportem z oceny--
>
</p>
<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>oświadczenia wykonawcy strony internetowej</strong>, <!--tu należy wprowadzić nazwę wykonawcy strony-->
. <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z oświadczeniem-->
">Oświadczenie wykonawcy strony internetowej</a>.<!--lub inna nazwa pliku z oświadczeniem--
>
</p>
<h2>Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje</h2><!--ta sekcja jest dobrowolna, można ją pominąć; jeśli zostanie umieszczona w deklaracji, musi mieć dokładnie taki tytuł; przykłady informacji umieszczanych w tej sekcji w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li>: oświadczenia o spełnieniu niektórych wymagań dostępności cyfrowej (kryteriów sukcesu) na wyższym poziomie, niż obowiązujący; wskazówki i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komponentów strony, które mimo technicznej zgodności z wymaganiami, mogą sprawiać niektórym użytkownikom problemy z obsługą, więcej w Warunkach technicznych-->
<h2>Skróty klawiszowe</h2>
<!--jeśli na stronie używane są standardowe skróty klawiszowe-->
<p>Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiszowych.</p>
<!--jeśli na stronie używane są
niestandardowe skróty klawiszowe, należy je opisać według poniższego wzorca-->
<p>Na stronie internetowej można korzystać z niestandardowych skrótów klawiszowych:</p><!--należy wypisać w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> niestandardowe skróty klawiszowe: skrót - objaśnienie-->
<!--od tego miejsca należy skopiować dalszą część deklaracji bez zmian-->
<h2>Informacje zwrotne i dane kontaktowe</h2>
<p>Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej należy zgłosić do <span id="a11y-kontakt">Anny Szczepek</span>: e-mail <a id="a11y-email" href="mailto:aniasz@prz.edu.pl">aniasz@prz.edu.pl</a> lub telefonicznie <a href="tel:+48177432217" id="a11y-telefon">17 743 2217</a>.</p>
<p>Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.</p>
<p>Zgłaszając takie żądanie należy podać:</p>
<ul>
<li>swoje imię i nazwisko,</li>
<li>swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),</li>
<li>dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,</li>
<li>opis, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby najwygodniejszy.</li>
</ul>
<p>Na zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.</p>
<p>Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy o tym. Podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.</p>
<p>Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w żądaniu, zaproponujemy dostęp do nich w alternatywny sposób.</p>
<section id="a11y-procedura">
<h2>Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością</h2>
<p>Jeżeli w odpowiedzi na wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej dostępności cyfrowej, a wnioskodawca nie zgadza się z tą odmową, ma prawo złożyć skargę.</p>
<p>Prawo do złożenia skargi przysługuje także, jeśli wnioskodawca nie zgadza się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy w odpowiedzi na wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.</p>
<p>Ewentualną skargę należy złożyć listownie lub mailem do koordynatora dostępności w Politechnice Rzeszowskiej:</p>
<p>Artur Majcher<br>
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza<br>
al. Powstańców Warszawy 12<br>
35-959 Rzeszów</p>
<p>e-mail: <a href="mailto:dostepnosc@prz.edu.pl">dostepnosc@prz.edu.pl</a>.</p>
<p>Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym <a href="https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-zapewnieniedostepnosci-cyfrowej-strony-internetowej-lub-aplikacji-mobilnej">portalu gov.pl</a>.</p>
<p>Można także poinformować o tej sytuacji <a href="https://bip.brpo.gov.pl/">Rzecznika Praw Obywatelskich</a> i poprosić o interwencję w zgłoszonej sprawie.</p>
</section>
<h2>Pozostałe informacje</h2>
<section id="a11y-aplikacje">
<h3>Aplikacje mobilne</h3>
<p>Politechnika Rzeszowska umożliwia korzystanie z aplikacji Mobilny USOS:</p>
<ul>
<li><a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.edu.prz.mobilny">pobierz</a> wersję dla systemu Android</a> - <a href="https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&app=android">deklaracja dostępności aplikacji</a>;</li>
<li><a href="https://apps.apple.com/pl/app/mobilny-usos-prz/id1516903086?l=pl">pobierz</a> wersję dla systemu iOS - <a href="https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&app=iOS">deklaracja dostępności aplikacji</a>.</li>
</ul>
</section>
<section id="a11y-architektura">
<h3>Dostępność architektoniczna</h3>
<a id="a11y-architektura-url" href="https://dostepnosc.prz.edu.pl/dostepnosc-architektoniczna">Szczegółowy opis dostosowania budynków Politechniki Rzeszowskiej.</a></p>
</section>
<section id="a11y-komunikacja">
<h3>Dostępność informacyjno-komunikacyjna</h3>
<p>Politechnika Rzeszowska zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami następujące środki wspomagające komunikację:</p>
<ul>
<li>kontakt telefoniczny (stacjonarny w godzinach pracy uczelni, komórkowy);</li>
<li>kontakt korespondencyjny (pocztą tradycyjną, e-mailową);</li>
<li>przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym wiadomości SMS, MMS, poprzez komunikatory internetowe;</li>
<li>przesyłanie faksów;</li>
<li>wykorzystanie tłumacza polskiego języka migowego przez stronę internetową (<a href="https://tlumacz.migam.org/politechnika_rzeszowska">tłumacz online</a>) w godzinach pracy uczelni.</li>
</ul>
<p>Politechnika Rzeszowska posiada urządzenia do obsługi osób słabosłyszących – pętle indukcyjne zamontowane w niżej wymienionych lokalizacjach:</p>
<ol>
<li>Budynek V (al. Powstańców Warszawy 12):
<ul>
<li>sala wykładowa V-2;</li>
</ul>
</li>
<li>Budynek A (ul. W. Pola 2):
<ul>
<li>pomieszczenie dziekanatu A-107;</li>
<li>aula A-61;</li>
</ul>
</li>
<li>Budynek P (ul. Poznańska 2):
<ul>
<li>pomieszczenie dziekanatu P-136;</li>
<li>sala wykładowa P-2;</li>
<li>sala wykładowa P-15;</li>
</ul>
</li>
<li>Budynek H (al. Powstańców Warszawy 6):
<ul>
<li>sala wykładowa H-8;</li>
<li>sala konferencyjna Wydziału Chemicznego;</li>
</ul>
</li>
<li>Budynek S (al. Powstańców Warszawy 10):
<ul>
<li>pomieszczenie dziekanatu S-14;</li>
<li>sala wykładowa S-1;</li>
</ul>
</li>
<li>Budynek L (al. Powstańców Warszawy 8):
<ul>
<li>pomieszczenie dziekanatu L-100;</li>
<li>pomieszczenie dziekanatu L-120.</li>
</ul>
</li>
</ol>
<p><a href="https://prz.edu.pl/uczelnia/dzialania-na-rzecz-poprawy-zapewniania-dostepnosci/o-politechnice-rzeszowskiej---tekst-latwy-do-czytania-etr">Informacje o Politechnice Rzeszowskiej w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR).</a></p>
</section>
<!--koniec deklaracji dostępności-->