Strona: Deklaracja dostępności dla innych stron (poza systemem portalowym) / Dostępność / Politechnika Rzeszowska

Deklaracja dostępności dla innych stron (poza systemem portalowym)

2024-12-16

Aby ułatwić sobie pracę prosimy najpierw - przed rozpoczęciem tworzenia deklaracji dostępności zapoznać się z całą poniższą instrukcją, i dopiero w następnej kolejności przystąpić do sporządzenia deklaracji, zaczynając od Kroku 1.

Co to jest deklaracja dostępności i do czego ma zastosowanie?

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (dalej Ustawa) nakłada na nas, jako podmiot publiczny, obowiązek utworzenia dla każdej strony internetowej deklaracji dostępności. Więcej o tym obowiązku można przeczytać na stronach Ministerstwa Cyfryzacji.

Przez stronę internetową rozumiemy stronę (każdy adres domenowy) i wszystkie jej podstrony (np. usk.prz.edu.pl to adres domenowy strony, usk.prz.edu.pl/uslugi/dolaczenie-komputera-do-usk to podstrona).

W 2024 r. zmianie uległy zasady sporządzania deklaracji dostępności. W związku z tymi zmianami deklaracje zamieszczone na stronach należy zaktualizować zgodnie z nowymi wytycznymi.

Jak przygotować deklarację dostępności dla strony poza systemem portalowym?

Deklarację należy wykonać w dwóch krokach:

Krok 1 - badanie stanu dostępności strony:

Wytyczne dotyczące tworzenia dostępnych cyfrowo stron internetowych oraz dostępnych cyfrowo dokumentów cyfrowych.

Aby zweryfikować dostępność stron, należy pobrać załączony plik o nazwie Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej (jest to lista przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji). Lista ta zawiera ok. 100 pytań i wskazówek, co należy zrobić, aby na dane pytanie odpowiedzieć. Szczególną uwagę należy zwrócić na pytania kluczowe.

Zgodnie z instrukcją w pliku, do badania strony uwzględnić należy co najmniej 15 stron, wśród których znaleźć się powinny (o ile takie strony lub elementy w serwisie występują): 

  • strona startowa,
  • strona logowania - jeśli logowanie jest możliwe wyłącznie przez CAS, nie ma potrzeby badania strony logowania; 
  • mapa strony,
  • strona z informacjami kontaktowymi,
  • strona zawierająca formularz kontaktowy, szczególnie taki, który ma zabezpieczenie typu CAPTCHA,
  • strona pomocy,
  • strona zawierająca informacje prawne,
  • co najmniej jedna strona istotna dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
  • co najmniej jeden dokument do pobrania - istotny, dla każdego rodzaju usługi prezentowanej w serwisie,
  • strona z formularzem zaawansowanego wyszukiwania,
  • strona z wynikami wyszukiwania,
  • strona z deklaracją dostępności,
  • strona o wyraźnie innym wyglądzie lub zawierająca innego rodzaju treści niż większość stron serwisu,
  • co najmniej jeden materiał multimedialny, np. film, animację,
  • losowo wybrane strony – ich liczba jest uzależniona od wielkości badanego serwisu i powinna ją oszacować osoba organizująca badanie.

Krok 2 - sporządzenie deklaracji dostępności:

Następnie należy zamieścić na stronie deklarację. Link do deklaracji dostępności powinien być opublikowany w taki sposób, aby był łatwo dostępny podczas nawigacji, np. w stopce strony.

Deklaracja dostępności ma odgórnie narzuconą nie tylko formę (odpowiednia struktura nagłówków, znaczniki i identyfikatory w kodzie HTML), ale też w pewnym zakresie treść (treści obowiązkowe i wiernie odwzorowane oraz takie, które będą wspólne dla wszystkich deklaracji na stronach PRz). Nie należy modyfikować na własną rękę części innych niż te, które są dopuszczone do modyfikacji.

Należy także użyć identyfikatorów (id) w taki sposób i w takich miejscach, jak wyszczególniono w Warunkach technicznych (lub w kodzie w Opcji 3).

Podstawą tworzenia deklaracji są wytyczne opublikowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. Szczegółowy opis wymagań: Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności (dalej Warunki techniczne).

Treści stałe (takie same dla wszystkich deklaracji na stronach PRz) zostaną zamieszczone w kodzie w Opcji 3.

Należy przygotować wymagane do załączenia pliki:

  • uzupełnioną listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej - tylko w przypadku samooceny;
  • raport z audytu strony - tylko w przypadku wskazania jako metody badania oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny;
  • szczegółowe wyniki oceny - tylko w przypadku powoływania się na nadmierne koszty.
Opcja 1:

Można stworzyć deklarację samodzielnie na podstawie wytycznych z Warunków technicznychz zachowaniem wymaganej formy: odpowiednia struktura nagłówków, znaczniki i identyfikatory w kodzie HTML, treści obowiązkowe i wiernie odwzorowane.

Opcja 2:

Można skorzystać z generatorów dostępnych w internecie, ale te generatory nie zostały dostosowane do nowych Warunków technicznych dotyczących deklaracji i tak wygenerowany kod będzie wymagał ręcznego poprawienia. Można w tym celu skorzystać z kodu w Opcji 3 lub bezpośrednio z Warunków technicznych.

Opcja 3:

Można skorzystać z przygotowanego poniżej fragmentu kodu z zastrzeżeniami odnośnie:

  • nagłówków - tytuł deklaracji obejmuje się znacznikiem <h1> lub <h2>, zgodnie z konwencją znakowania tytułów na stronie, na której publikowana jest deklaracja. Jeśli tytuł deklaracji oznaczony zostanie nagłówkiem <h2> należy odpowiednio przesunąć wszystkie pozostałe, zachowując ich relacje względem siebie, zgodnie z Tabelą Struktury w Warunkach technicznych;
  • znaczników <section></section> - są elementami HTML w wersji co najmniej 5. Należy mieć to na uwadze przy wykorzystaniu prezentowanych w niniejszym dokumencie wzorców, w deklaracjach dostępności tworzonych we wcześniejszych wersjach HTML i zmienić je na przykład na znaczniki <div></div> lub przebudować kod HTML.

W poniższym kodzie zastosowano domyślną strukturę nagłówków (zaczynającą się od <h1>).

Fragmenty do samodzielnego uzupełnienia oznaczono komentarzami. Przed publikacją deklaracji komentarze należy usunąć. W innych miejscach oprócz oznaczonych nie należy dokonywać modyfikacji.

<h1>Deklaracja dostępności</h1>
<section id="a11y-wstep">
<p><span id="a11-podmiot">Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza</span> zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej <span id="a11y-zakres">strony internetowej</span> zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.</p>
<p>Deklaracja dostępności dotyczy strony <a href="<!--tu należy wprowadzić link do strony, której dotyczy deklaracja-->" id="a11y-url"><!--tu należy wprowadzić adres strony, której dotyczy deklaracja--></a>.</p>
</section>

<p>Data publikacji strony internetowej: <time id="a11y-data-publikacja" datetime=<!--w każdym znaczniku datetime należy zachować format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26--><!--każdą datę wyświetlaną należy zapisać: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017--></time></p>
<p>Data ostatniej istotnej aktualizacji: <time id="a11y-data-aktualizacja" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017--></time></p>

<!--"Ostatnia istotna aktualizacja" oznacza zmianę, która może mieć poważny wpływ na dostępność cyfrową. Istotną aktualizacją strony jest np. dodanie multimediów (jeśli nie posiadają one alternatywy tekstowej: dostępność strony ulega pogorszeniu) lub dodanie do istniejących już multimediów alternatywy tekstowej (dostępność strony ulega polepszeniu). Jeśli taka modyfikacja nie była wykonywana, należy wpisać tu datę publikacji strony.-->

<h2>Stan dostępności cyfrowej</h2>
<p id="a11y-status">Strona internetowa jest <strong><!--tu należy wprowadzić wybrany status dostępności strony, której dotyczy deklaracja, w dokładnie takiej postaci, jak w Warunkach technicznych, tj.: 'w pełni zgodna', 'częściowo zgodna', 'niezgodna'; opis statusów należy sprawdzić w Warunkach technicznych--></strong> z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych<!--w przypadku wyboru opcji 'w pełni zgodna' po słowie 'publicznych' należy postawić kropkę i pominąć dalszą część zdania--> z powodu [niezgodności lub wyłączeń]<!--w przypadku wyboru opcji 'częściowo zgodna' lub 'niezgodna' należy wybrać jedną z opcji w nawiasach kwadratowych lub usunąć nawiasy, jeśli występują jednocześnie obie sytuacje.--> wymienionych poniżej.</p>

<h2>Niedostępne treści</h2><!--w przypadku wyboru opcji 'w pełni zgodna' należy pominąć całą tę sekcję, łącznie z poniższymi trzema nagłówkami <h3>; w przypadku wyboru opcji 'częściowo zgodna' lub 'niezgodna' sekcja jest obowiązkowa, a występowanie poniższych treści oznaczonych nagłówkami <h3> należy uzależnić od zidentyfikowanych na stronie problemów-->

<h3>Niezgodność z załącznikiem</h3>

<!--jeśli występują, należy wyliczyć w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> i opisać zidentyfikowane na stronie niezgodności-->

<h3>Treści nieobjęte przepisami</h3>

<!--jeśli występują, należy wyliczyć w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> zidentyfikowane na stronie wyłączenia (lista wyłączeń) oraz wskazać dla każdego odpowiedni przepis z art. 3, ust. 2 Ustawy-->

<h3>Nadmierne koszty</h3>

<!--jeśli występują, przy powołaniu się na nadmierne koszty należy wyliczyć je w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li> i obowiązkowo dołączyć szczegółowe wyniki oceny, o której mowa w art. 8, ust. Ustawy; należy pamiętać o identyfikatorze a11y-ocena-->

<p><!--tu należy wskazać element strony niedostępny cyfrowo ze względu na nadmierne koszty--> nie jest dostępny cyfrowo. Zapewnienie dostępności tej funkcji oznacza bardzo wysokie koszty. Oceniliśmy to na podstawie <a id="a11y-ocena" href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z oceną kosztów-->"><!--tu należy wprowadzić nazwę pliku z oceną kosztów--></a>.</p>

<h2>Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja</h2>

<p>Data sporządzenia deklaracji: <time id="a11y-data-sporzadzenie" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017--></time></p>
<p>Data ostatniego przeglądu deklaracji: <time id="a11y-data-przeglad" datetime="<!--format daty RRRR-MM-DD, np. 2017-09-26-->"><!--format daty: dzień cyfrą, miesiąc słownie, rok cyfrą, np. 26 września 2017--></time></p>

<!--należy wybrać jeden z trzech poniższych akapitów, w zależności od zastosowanego sposobu oceny dostępności strony, której dotyczy deklaracja: 'samooceny', 'oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny', 'oświadczenia wykonawcy strony internetowej'; pozostałe dwa należy usunąć-->

<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>samooceny</strong>, w oparciu o <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z raportem z samoooceny, np. listy kontrolnej-->"><!--tu należy wprowadzić nazwę pliku z raportem z samoooceny--></a>.</p>

<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>oceny przeprowadzonej przez podmiot zewnętrzny</strong>, <!--tu należy wprowadzić nazwę podmiotu wykonującego audyt strony-->. <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z raportem z oceny-->">Raport z oceny</a>.<!--lub inna nazwa pliku z raportem z oceny--></p>

<p>Deklarację sporządzono na podstawie <strong>oświadczenia wykonawcy strony internetowej</strong>, <!--tu należy wprowadzić nazwę wykonawcy strony-->. <a href="<!--tu należy wprowadzić link do pliku z oświadczeniem-->">Oświadczenie wykonawcy strony internetowej</a>.<!--lub inna nazwa pliku z oświadczeniem--></p>

<h2>Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje</h2><!--ta sekcja jest dobrowolna, można ją pominąć; jeśli zostanie umieszczona w deklaracji, musi mieć dokładnie taki tytuł; przykłady informacji umieszczanych w tej sekcji w postaci listy nieuporządkowanej <ul> <li>: oświadczenia o spełnieniu niektórych wymagań dostępności cyfrowej (kryteriów sukcesu) na wyższym poziomie, niż obowiązujący; wskazówki i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komponentów strony, które mimo technicznej zgodności z wymaganiami, mogą sprawiać niektórym użytkownikom problemy z obsługą, więcej w Warunkach technicznych-->

<h2>Skróty klawiszowe</h2><!--ta sekcja jest opcjonalna jedynie wtedy, kiedy na stronie nie istnieją niestandardowe skróty klawiszowe-->
<p>Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiszowych.</p>

<!--od tego miejsca należy skopiować dalszą część deklaracji bez zmian-->

<h2>Informacje zwrotne i dane kontaktowe</h2>
<p>Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej należy zgłosić do <span id="a11y-kontakt">Anny Szczepek</span>: e-mail  <a id="a11y-email "href="mailto:aniasz@prz.edu.pl">aniasz@prz.edu.pl</a> lub telefonicznie <a href="tel:+48177432217" id="a11y-telefon">17 743 2217</a>.</p>

<p>Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.</p>
<p>Zgłaszając takie żądanie należy podać:</p>
<ul>
<li>swoje imię i nazwisko,</li>
<li>swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),</li>
<li>dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,</li>
<li>opis, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby najwygodniejszy.</li>
</ul>
<p>Na zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.</p>
<p>Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.</p>
<p>Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w żądaniu, zaproponujemy dostęp do nich w alternatywny sposób.</p>

<section id="a11y-procedura">
<h2>
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością</h2>

<p>Jeżeli w odpowiedzi na wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej dostępności cyfrowej, a wnioskodawca nie zgadza się z tą odmową, ma prawo złożyć skargę.</p>
<p>Prawo do złożenia skargi przysługuje także, jeśli wnioskodawca nie zgadza się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy w odpowiedzi na wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.</p>
<p>Ewentualną skargę należy złożyć listownie lub mailem do koordynatora dostępności w Politechnice Rzeszowskiej:
<ul>
<li>Artur Majcher,</li>
<li>adres: Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów,</li>
<li>e-mail: <a href="mailto:dostepnosc@prz.edu.pl">dostepnosc@prz.edu.pl</a>.</li>
</ul>
<a href="https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-zapewnieniedostepnosci-cyfrowej-strony-internetowej-lub-aplikacji-mobilnej">Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl</a>.</p>
<p>Można także poinformować o tej sytuacji <a href="https://bip.brpo.gov.pl/">Rzecznika Praw Obywatelskich</a> i poprosić o interwencję w zgłoszonej sprawie.</p>
</section>

<h2>Pozostałe informacje</h2>

<section id="a11y-aplikacje">
<h3>
Aplikacje mobilne</h3>
<p>Politechnika Rzeszowska umożliwia korzystanie z aplikacji Mobilny USOS:</p>
<ul>
<li><a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.edu.prz.mobilny">wersja dla systemu Android</a> - <a href="https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&amp;app=android">deklaracja dostępności aplikacji</a>;</li>
<li><a href="https://apps.apple.com/pl/app/mobilny-usos-prz/id1516903086?l=pl">wersja dla systemu iOS</a> - <a href="https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=dodatki/mobilny_usos/deklaracjaDostepnosci&amp;app=iOS">deklaracja dostępności aplikacji</a>.</li>
</ul>

</section>

<section id="a11y-architektura">
<h3>Dostępność architektoniczna</h3>
<a id="a11y-architektura-url" href="https://dostepnosc.w.prz.edu.pl/dostepnosc-architektoniczna/dostepnosc-budynki-prz">Szczegółowy opis dostosowania budynków Politechniki Rzeszowskiej</a>.</p>
</section>

<section id="a11y-komunikacja">
<h3>Dostępność komunikacyjno-informacyjna</h3>

<p>W większości budynków dostępne są pętle indukcyjne wykorzystywane podczas zajęć dydaktycznych, które przeznaczone są dla osób słabosłyszących.</p>
</section>

Kontakt

W przypadku pytań lub chęci skonsultowania elementów/treści strony proszę o kontakt.

Anna Szczepek - koordynator ds. dostępności cyfrowej:

Należy opisać problem i wskazać precyzyjnie adres strony, której dotyczy pytanie.

Jednocześnie informuję, że deklaracje nie będą weryfikowane pod względem poprawności merytorycznej. Odpowiedzialność za rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym wykonanie deklaracji spoczywa na osobie ją sporządzającej.

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję